Activeer relevante voorkennis

Wat je al weet, bepaalt wat en hoe snel je leert. Herhaal op een actieve wijze de voorkennis die de student nodig heeft om de nieuwe leerstof te begrijpen. Zo geef je meteen een kapstok om nieuwe leerstof te verbinden aan de eerder geleerde leerstof en richting te geven aan het verdere verloop van je les. Nieuwe informatie onthoud je immers beter wanneer ze kleeft aan voorkennis. Organiseer die nieuwe leerstof ook binnen een abstract, algemeen en omvattend kader.

Synchroon – tijdens de les

Met Mentimeter en Socrative kun je tijdens je les studenten ‘realtime’ multiple choice vragen stellen. De vragen kun je van te voren klaar zetten en via hun telefoon kunnen de studenten de vragen beantwoorden. Studenten hebben bijvoorbeeld 20 seconden om de vragen te beantwoorden en krijgen meteen feedback (goed of fout). Er zijn meer vraagtypes zoals meerkeuzevragen met één of meerdere antwoorden, open vragen, rankingsvragen en wordclouds. De resultaten kunnen met of zonder feedback tussendoor of aan het eind worden getoond aan de studenten.

Voor meer werkvormen, kijk hier.

Asynchroon – tijdens zelfstudie

 Studenten kun je ook vooraf aan de bijeenkomst vragen laten beantwoorden via de Brightspace activiteit Quizes. Het voordeel van deze activiteit is dat je deze kan voorzien van automatische feedback. Indien je een tijdstip koppelt aan het uitvoeren van de test, bijvoorbeeld 24 uur voor de bijeenkomst dan kun je als docent de resultaten bekijken en tijdens de bijeenkomst ingaan op de onderdelen waar studenten moeite mee hadden.

Via een Forum kun je studenten stimuleren vragen te formuleren over onderdelen die studenten lastig vonden van de zelfstudie-opdrachten. Als docent kun je tijdens de les deze vragen bespreken.

Klik hier om terug te gaan naar de 12 bouwstenen.