Stappenplan onderwijs ontwerpen

Goed onderwijs ontstaat niet vanzelf, het moet systematisch ontwikkeld worden. Wat voor soort onderwijs je ook wil gaan maken, de ontwikkelstappen die je zet zijn dezelfde; het proces is generiek. Wel is het zo dat bij bepaalde vormen van onderwijs de accenten anders liggen.

In de ideale situatie, waarin je de tijd kunt nemen om het online onderwijs op te zetten, wordt er veel tijd besteed aan de ontwerp- en ontwikkelfase. Het kost namelijk tijd om vooraf te bedenken hoe je online onderwijs gaat inrichten.

In dit geval, een abrupte omschakeling van face-to-face-onderwijs naar online onderwijs, moet er pragmatisch gekeken worden naar wat er ligt aan onderwijsmateriaal en hoe je dit op korte termijn geschikt kan maken voor online onderwijs. Hieronder en in de volgende drie stappen staan praktische en toepasbare informatie die je kunt gebruiken bij het ontwerpen van jouw onderwijs.

Wat is er nodig?

Hoe maak ik van een reguliere lessenreeks een online module in Brightspace waarin ik:

  • Als docent zichtbaar ben;
  • Activerende opdrachten voor mijn studenten maak;
  • Effectief en efficiënt feedback kan geven;
  • Genoeg contactmomenten heb met mijn studenten;
  • De studievoortgang van mijn studenten kan monitoren?

Om jullie hierbij te helpen hebben wij drie praktische stappen uitgewerkt:

Stap 1: het bepalen van inhoudelijke doelen per week

Stap 2: het bepalen van didactische doelen per week en het kiezen van online werkvormen

Stap 3: het uitwerken van de werkvormen op de Brightspace pagina van jouw module

Doorloop de stappen en neem vervolgens contact op met de adviseurs van jouw opleiding/cluster. Zij geven komende weken feedback en helpen je graag als je er niet uitkomt.