Stap 3

Stap 3: het uitwerken van de leeractiviteiten in Brightspace


In deze stap maak je per week leeractiviteiten aan op Brightspace.

Weekmappen

Maak voor elke week een map aan. Dit geeft studenten structuur. Binnen elke weekmap zullen verschillende leeractiviteiten komen te staan in een chronologische volgorde. Zie ook dit voorbeeld van een Brightspace cursusstructuur.

Tips bij uitwerken leeractiviteiten

Aanbevelingen per leeractiviteit voor goed verwachtingsmanagement naar studenten toe:

  • Geef altijd het inhoudelijke en didactische doel aan van de leeractiviteit. Formuleer dit zo veel mogelijk vanuit de belevingswereld van de student. Dit geeft studenten duidelijkheid over het niveau en het proces (de manier waarop).
  • Geef aan wat de rol van de student en de docent is bij deze leeractiviteit. Dit helpt je ook als docent om bij de meest effectieve didactiek te blijven.
  • Geef bij een virtuele les aan wat de spelregels zijn.

Standaard voorwaardelijke ‘activiteiten’ voor elke module
Let op, de volgende leeractiviteiten en informatie dienen altijd in elke module zijn opgenomen:

Welkom en Inleiding

Doel: De studenten kennis laten maken met jou en de module.

Maak een persoonlijke welkomstboodschap voor de studenten. Het is belangrijke dat studenten een gezicht zien en dat jij als docent je betrokkenheid laat zien. Geef bijvoorbeeld in de welkomstboodschap aan:

  • Wie jij bent en waarom jij persoonlijk deze module belangrijk of interessant vindt.
  • Hoe de module aansluit op de rest van het curriculum. Hoe deze module leidt tot een bepaalde beroepsrol.
  • In jouw eigen woorden: wat kun je als je deze module gedaan hebt (de leeruitkomsten)

Vorm: maak onder ‘Announcements’ een welkomsttekst en plaats een videoboodschap.

Algemene Instructie 

Maak een algemene instructie in tekst, ingesproken powerpointpresentatie of kennisclipje met:

  • Bij wie en hoe kunnen studenten terecht bij vragen?
  • Hoe en wanneer communiceer jij als docent met studenten?
  • Wat wordt er van studenten verwacht? Bijvoorbeeld meer zelfstandigheid en de verantwoordelijkheid om contact op te nemen als het minder goed gaat.
  • Wat zijn de spelregels bij bepaalde werkvormen, bijvoorbeeld bij de Virtual Classroom?
  • Meer informatie over thuis studeren op de Brightspace course Online Learning for Students

Vorm: plaats onder ‘Content’ een tekst, powerpointpresentatie of kennisclip. Plaats deze bovenaan de module.

Kennismakings/bindingsactiviteit

Vergeet niet dat studenten elkaar ook niet zien in deze periode. Het is daarom belangrijk dat er aan het begin en tijdens de module een aantal kennismakings- of bindingsactiviteiten georganiseerd worden. Je kunt studenten een opdracht geven of iets met elkaar te delen via social media of via Brightspace, maar je kunt studenten ook zelf vragen een aantal activiteiten te bedenken.