Verwerking van de kennis die nodig is om een opdracht te kunnen uitvoeren verreist actieve betrokkenheid bij het leerproces. Dat betekent dat de kennis actief wordt verworven en verwerkt, wat impliceert dat kennis wordt verbonden aan voorkennis en wordt ondergebracht in een coherent cognitief schema.

Team-based Learning
Studenten bereiden zich voor op de les en worden aan het begin van de les overhoord op hun kennis (eerst als individu en daarna in een groepje).
Samen theorie bestuderen, vele handen maken licht werk.
Deze werkvorm is geschikt om theorie door studenten te laten verwerken tijdens de les.
Peer Instruction
Tijdens de les krijgen de studenten minicolleges afgewisseld met peer-bespreking van conceptuele vragen die werken om misvattingen die studenten kunnen hebben op te wekken, te confronteren en op te lossen.
Peer feedback
Peer Feedback is het laten beoordelen van studenten door studenten. Het laten nakijken van werk kan door studenten elkaar feedback te laten geven. Studenten beoordelen elkaars werk aan de hand van rubrics: criteria aan de hand waarvan ze een mening vormen over elkaars werk. Het onderzoek van het lectoraat Teaching, [...]
Pecha Kucha
Studenten krijgen de opdracht een Pecha Kucha te maken over een bepaald onderwerp.
Online discussiëren
Aan de hand van stellingen verzamelen studenten informatie en nemen zij een standpunt in. Daarover gaan ze met elkaar online in discussie via een forum.
Met een groepje een tekst analyseren
Studenten (en docent) werken samen in hetzelfde document. Zowel studenten als docenten kunnen stukken tekst selecteren en er direct een vraag over stellen of een discussie opstarten.
Jig-Saw methode
De Jig-Saw methode is een manier om samenwerking en taakverdeling onder studenten te organiseren.
Foutenclassificatie
Deze werkvorm is erg geschikt bij werk waar fouten relatief eenvoudig geclassificeerd kunnen worden.
Case-based Learning
Het uitgangspunt van case-based learning (CBL) is het aanbieden van casussen om zo studenten te motiveren om te leren en hun leren te structuren.