De student wordt krachtig gestimuleerd om zelf de benodigde kennis op te sporen en te verwerven vanuit de aanname dat die zelfstandig, actief verworven kennis veel beter beklijft en een adequate toepassing ervan in de praktijk daardoor waarschijnlijker wordt. De begeleiding van de docent is verreist want de student is nog leek op het vakgebied en ontbeert de voorkennis om effectief en efficiënt de juiste kennis op te sporen en op waarde en bruikbaarheid te beoordelen, en die kennis daarna effectief toe te passen bij een taak.

Wiki pagina
De studenten krijgen de opdracht een wiki-pagina over een bepaald onderwerp te schrijven.
Twee voor twaalf
Maak twaalf vragen die door bestudering van de stof of het college beantwoord kunnen worden.
Tips voor oplossingen
Aan de hand van de lesdoelen (onderwerpen) formuleer je een vraag of een probleem.
Team-based Learning
Studenten bereiden zich voor op de les en worden aan het begin van de les overhoord op hun kennis (eerst als individu en daarna in een groepje).
Peer Instruction
Tijdens de les krijgen de studenten minicolleges afgewisseld met peer-bespreking van conceptuele vragen die werken om misvattingen die studenten kunnen hebben op te wekken, te confronteren en op te lossen.
Online discussiëren
Aan de hand van stellingen verzamelen studenten informatie en nemen zij een standpunt in. Daarover gaan ze met elkaar online in discussie via een forum.
Kennisclips
Stof waar studenten in de regel over struikelen leent zich goed om kennisclips van te maken.
Jig-Saw methode
De Jig-Saw methode is een manier om samenwerking en taakverdeling onder studenten te organiseren.
Flipping the Classroom
Door studenten de kennisoverdracht thuis te laten doen, kan de contacttijd in de les gebruikt worden voor interactie en verdieping.
Elevator pitch
De studenten krijgen de opdracht om een presentatie van een minuut voor te bereiden over een bepaald onderwerp.
De top tien is…
Doel van deze werkvorm is om de gegeven theorie te verwerken in een top tien van belangrijke punten.