Vissenkom
Richard Kragten2020-12-31T20:39:28+01:00Bij deze werkvorm zit een kleine groep leerlingen (4-6) in het midden van het lokaal (de vissenkom) en de rest van de klas er omheen.
Bij deze werkvorm zit een kleine groep leerlingen (4-6) in het midden van het lokaal (de vissenkom) en de rest van de klas er omheen.
Voor aanvang van de les zet de docent ter introductie van de les een opdracht klaar in Brightspace. In deze opdracht schetst de docent een bepaalde situatie.
Tijdens de introductie op een onderwerp verwerkt de docent enkele misconcepties in zijn verhaal. Het is aan de studenten om te achterhalen wat de misconcepties in het verhaal van de docent zijn.
Er zijn verschillende vormen om te brainstormen over een nieuw onderwerp.
De docent vraagt aan het begin van de les de studenten om op te schrijven wat zij over dit onderwerp willen leren.
De studenten maken voordat het onderwerp wordt behandeld een toets. Deze toets bestaat uit vragen die betrekking hebben op inhoud welke zij nog niet uitgelegd hebben gekregen.
Het uitgangspunt van case-based learning (CBL) is het aanbieden van casussen om zo studenten te motiveren om te leren en hun leren te structuren.
Studenten bereiden zich voor op de les en worden aan het begin van de les overhoord op hun kennis (eerst als individu en daarna in een groepje).
Tijdens de les krijgen de studenten minicolleges afgewisseld met peer-bespreking van conceptuele vragen die werken om misvattingen die studenten kunnen hebben op te wekken, te confronteren en op te lossen.
Stof waar studenten in de regel over struikelen leent zich goed om kennisclips van te maken.