Geef duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie

Besteed voldoende tijd aan duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie. Als studenten niet begrijpen wat er geleerd moet worden, wordt leren lastig. Afgebakende lesfasen en doelen brengen structuur. Uitdagende doelen en een snel lestempo in een warm leerklimaat motiveren je studenten.

Hoe kun je Brightspace gebruiken om duidelijke en gestructureerde instructie te geven?

Een goed ingerichte leeromgeving kan de student een goed overzicht geven van wat hem of haar te wachten staat en wat er van hem verwacht wordt. Binnen Brightspace zijn er een aantal mogelijkheden die je als docent kunnen ondersteunen bij het bieden van deze structuur, zoals een Brightspace-template. Het is daarbij wel belangrijk dat de student ook meegenomen wordt in de structuur van de cursus. Voor ons kunnen bepaalde keuzes hierin heel voor de hand liggend zijn, maar dat hoeft nog niet zo te zijn voor beginnende studenten. Besteed dus ook tijd aan het rondleiden van de student binnen de leeromgeving.

De meeste leeractiviteiten zijn per week gestructureerd. Geef per week aan: ‘wat gaan we doen’, ‘zo bereid je je voor’, ‘dit gaan we doen tijdens de bijeenkomst(en)’, en dit zijn de zelfstudieopdrachten. Voor elke Brightspace-activiteit staat standaard de activiteitsvoltooiing aan. Dit is een vakje dat achter de betreffende activiteit staat en dat door de studenten aangevinkt kan worden als ze een bepaalde activiteit hebben voltooid, bijvoorbeeld de lesvoorbereiding hebben gedaan voor les X. Hierdoor kunnen studenten sneller zien wat ze hebben afgehandeld, dit is behulpzaam bij hun leerproces.

Studenten hebben behoefte aan duidelijkheid en baat bij een goede structuur. Zeker in een digitale leeromgeving is een uniforme structuur waarin leerdoelen, toetscriteria, leeractiviteiten, instructies en opdrachten duidelijk vermeld staan essentieel. Daarnaast bespaart dit je als docent een hoop tijd doordat onduidelijkheid vragen bij studenten oproept. FBE heeft daarom een Brightspace template die bij goed gebruik herkenbaar is voor studenten zodat zij minder hoeven te zoeken in de leeromgeving. Zeker bij online onderwijs is het belangrijk helder en expliciet te communiceren over de bedoeling van een opdracht. Bij face-to-face onderwijs kan een docent sneller corrigeren bij ‘ruis’.

Een schematisch overzicht (een zogenaamde advance organizer) van bijvoorbeeld alle onderwerpen in een blok die behandeld gaan worden in relatie tot elkaar, kunnen erg behulpzaam zijn bij het overzicht bieden. Daarnaast bieden zij vaak ook begrip bij studenten over waarom bepaalde onderwerpen bestudeerd moeten worden. Binnen Brightspace is er geen hulpmiddel om zo’n weergave te maken, maar dit kan met pen en papier (en dan een foto maken) of met software als PowerPoint of Paint. Zo’n schematische afbeelding kan als afbeelding toegevoegd worden in een label, pagina of boek.

Natuurlijk is het naast structuur bieden heel belangrijk om een warm leerklimaat te creëren. Als docent betekent dit ook dat je zichtbaar moet zijn in de Brightspace cursus. Online leren vergt andere vaardigheden dan face-to-face leren. Je zult de student hierin moeten begeleiden, niet alleen tijdens een module maar het liefst geïntegreerd in het curriculum zodat de student vanaf leerjaar 1 stap voor stap leert om ook online te studeren.

Klik hier om terug te gaan naar de 12 bouwstenen.