Laat leerstof actief verwerken

Productieve strategieën verplichten de student om leerstof actief te ‘herkneden’. De student creëert een nieuw bijproduct, zoals een verklaring, een samenvatting of een schema. Daardoor onthoudt de student meer dan wanneer hij of zij de leerstof op een meer passieve wijze ‘consumeert’ door bijvoorbeeld alleen maar te herlezen. Actief verwerken kan individueel maar ook in samenwerking. Belangrijk is om deze strategieën op het juiste moment te gebruiken en om studenten te leren welke effectief zijn. Daarnaast is het aan de docent om onderwijsactiviteiten te ontwerpen die aanzetten tot actieve verwerking van de stof.

Welke activiteiten kun je gebruiken om leerstof actief te laten verwerken?

Als je als docent een onderwerp hebt behandeld in een les of een college wil je dat studenten actief met de stof aan de slag gaan. Dat kun je doen tijdens een les en na de les tijdens zelfstudie. 

Synchroon – tijdens de les 

  • Tijdens een college daag je studenten, nadat een stuk theorie is aangeboden, uit om in MS Teams in een Word document met tweetallen een korte samenvatting te schrijven van de inhoud in eigen woorden of een metafoor uit te laten leggen.
  • Tijdens een college kan een docent de studenten vragen te reageren op een stelling die klaar staat in bijvoorbeeld Mentimeter of Socrative. Tijdens een college kan de docent alle reacties zichtbaar maken en daar nog feedback op geven.
  • Met Padlet heb je een digitaal prikbord (muur) waarop je dingen kunt plaatsen en delen. Je krijg een muur en daarop kun je naast geschreven tekst ook foto’s, video’s, linkjes en bestanden plaatsen. Vervolgens kun je je muur op verschillende manieren delen om het inzichtelijk te maken of om er samen op te werken.

Asynchroon – na de les tijdens zelfstudie 

  • Met de leeractiviteit Survey kunnen studenten tijdens of na de les een samenvatting geven van wat bij de les aan bod is geweest. Een docent kan die samenvatting lezen en er feedback op geven. Bijkomend voordeel is dat een docent indirect ook feedback krijgt op zijn eigen les omdat de docent kan zien hoe de stof is verwerkt.
  • Na afloop van college kan de docent de klas in subgroepen op Brightspace een Wiki laten maken met daarin de kernbegrippen van het college, de definities en hoe zaken zich tot elkaar verhouden. Hier kan als groep aan gewerkt worden en het helpt studenten enerzijds om de stof actief te verwerken en anderzijds levert het resultaat een mooie samenvatting ter voorbereiding van een toets. Een variant hierop is een mindmap. Deze is nog niet beschikbaar binnen Brightspace, maar er kan wel vanuit Brightspace een koppeling gemaakt worden.
  • Studenten maken als leeractiviteit in kleine groepjes of tweetallen een screencast (een video-opname van hun eigen scherm) van een bepaald onderwerp dat tijdens het college aanbod is gekomen. De screencast wordt via Brightspace ingeleverd

Klik hier om terug te gaan naar de 12 bouwstenen.