Leerdoelen en succescriteria duidelijk maken2021-03-12T17:10:47+01:00

Voordat we kunnen achterhalen wat onze studenten leren, voordat we feedback kunnen geven, voordat we de studenten kunnen inschakelen als leerbronnen voor elkaar en voordat studenten eigenaar kunnen zijn van hun leerproces, moeten we weten waar we heen willen. Het idee dat je begint met de educatieve doelen klinkt voor de hand liggend. Immers: als je niet weet waar je heen gaat, kun je zomaar ergens anders terechtkomen.

Het lijkt logisch dat veel docenten bij de invoering van formatief evalueren beginnen met het stellen van leerdoelen. Toch is het ontwikkelen van goede leerdoelen niet eenvoudig. De ervaring leert dat van de vijf strategieën voor formatief evalueren deze eerste misschien wel de lastigste is om goed toe te passen. In het praktijkboek Formatieve Evaluatie van Shirley Clarke wordt sterk weergegeven hoe leerdoelen opgesteld worden en welke uitdagingen daarvoor zijn.

Gebrek aan helderheid over leerdoelen en succescriteria is vaak de reden dat leerlingen niet goed presteren op een ‘echte’ toets (Black & Wiliam, 1998). Wat betekent bijvoorbeeld een goed betoog schrijven? En waaraan kun je dat zien? Succescriteria duidelijk maken, delen en begrijpen kan op verschillende manieren. De meest bekende zijn ‘rubrics’. Een rubric is een beoordelings- of ontwikkelschaal die vaardigheden omschrijft die bij een bepaald competentieniveau horen. Maar ook het gebruik van een advanced organiser, voorbeelden en studenten zelf criteria laten opstellen zijn effectieve didactische principes om helderheid te geven waar een student naar toe werkt.

Advance organizer

Wel eens van een advance organizer gehoord? Wellicht gebruik je het al zonder het zo te noemen. Het helpt om de leerstof te structureren voor leerlingen-studenten.

Voorbeelden

Op het moment dat studenten hun eerste stappen zetten in het verwerven van nieuwe kennis of vaardigheden, is het effectief om te werken met voorbeelden.

Ga naar de bovenkant