Ondersteun bij moeilijke opdrachten

Studenten begeleiden is een belangrijk kenmerk van goed les geven. Wanneer studenten opdrachten nog niet zelfstandig aan kunnen, is tijdelijke, individuele en aanpasbare steun van de docent noodzakelijk. Dat proces wordt ook wel ‘scaffolding’ genoemd. Naarmate de student bekwamer wordt, vermindert de ondersteuning van de docent.

Hoe kun je Brightspace gebruiken om te ondersteunen bij moeilijke opdrachten?

Brightspace is uitermate geschikt om structuur aan te brengen en op allerlei manieren zogenaamde ‘scaffolds’ aan te brengen (zoals ondersteunende vragen, hints, stappenplannen, etc). Daarbij kunnen studenten er zelf voor kiezen of zij deze ‘scaffolds’ -in de vorm van tekst, animaties, afbeeldingen, video of geluid- willen gebruiken.

Ook zijn er activiteiten die je kunt gebruiken om studenten te ondersteunen of dat ze elkaar ondersteunen:

  • Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de activiteit Peer Feedback (FeedbackFruits). Je kunt al dan niet automatische feedback geven bij een tussenopdracht.
  • (Peer)feedback is ook mogelijk via een Forum.
  • Een andere optie is om studenten te groeperen (of automatisch groepen te laten maken door Brightspace) die elkaar feedback geven en elkaar op die manier ondersteunen. Het is daarbij ontzettend belangrijk dat studenten goed begrijpen wat er nu precies van hen wordt verwacht. Of de opdracht duidelijk is voor studenten kun je achterhalen door vragen te stellen.

Daarnaast:

  • Wanneer studenten een mindmap of een conceptmap moeten maken geef ze dan een skeletonmap. Dat is een map die al deels ingevuld is. Veel studenten vinden het moeilijk om vanaf een leeg vel te beginnen.
  • Met Interactive Video (FeedbackFruits) kun je een opdracht uitleggen door een video met vragen te maken waarmee studenten kunnen checken of ze de opdracht hebben begrepen.
  • Tijdens een face-to-face-bijeenkomst waarin de docent uitleg geeft over de opdracht kan hij testen of de opdracht is begrepen door Mentimeter of Socrative in te zetten met vragen die de studenten tijdens de les/opdracht moeten beantwoorden.

Brightspace kan ook worden ingezet om begeleiding te bieden bij moeilijke opdrachten, bijvoorbeeld bij een eind- of afstudeeropdracht door een Q&A-Forum te maken. Ook met virtual classroom opties zoals MS Teams is begeleiding op afstand mogelijk. Plan bijvoorbeeld hiermee een online vragenuur in.

In Brightspace is het mogelijk met Learner Progress de voortgang van studenten te monitoren, om zo te achterhalen waar de moeilijkheid zit.

Klik hier om terug te gaan naar de 12 bouwstenen.