Spreid oefening met leerstof in de tijd

Wanneer je met nieuwe leerstof gaat oefenen, werkt het voor het onthouden van de leerstof beter als je de oefeningen spreidt in de tijd over meerdere kortere oefensessies dan als je de leermomenten in één lange oefensessie concentreert.

Hoe kun je Brightspace gebruiken om een oefening met leerstof te spreiden in de tijd?

Je onthoudt leerstof op de langere termijn veel beter als je leerstof gespreid in de tijd oefent. Wanneer je ervoor zorgt dat basisvaardigheden en – kennis op meerdere momenten in het studiejaar worden geoefend, zullen deze beter beklijven.

  • Het geven van Assignments waarbij eerdere leerstof aan bod komt.
  • Je kunt Brightspace gebruiken om deze ‘spaced retrieval practice’ te faciliteren, door bijvoorbeeld allerlei soorten vragen te stellen, al dan niet met geautomatiseerde feedback met behulp van de activiteit Quiz.

Wat opvalt is dat vragen vaak betrekking hebben op leerstof die kort daarvoor is gepresenteerd en niet op reeds eerder bestudeerde leerstof. In feite hebben die vragen dan meer betrekking op het actief verwerken van leerstof (bouwsteen 5) dan op ‘spaced retrieval practice’. Het is dus aan te bevelen om in tussentijdse ‘vragen’ of ‘toetsen’ ook eerder bestudeerde stof mee te nemen. In Brightspace is het mogelijk om itembanken aan te leggen en hier voor studenten automatisch een gerandomiseerde set van vragen uit te laten selecteren.

Klik hier om terug te gaan naar de 12 bouwstenen.

In de praktijk

Een docent aan de Pabo wilt oefeningen aanbieden met leerstof door het blok heen. De docent wilt afwisseling door te variëren in oefeningtypen en leerinhouden om de studenten te leren verschillende oplossingsstrategieën te gebruiken. Ze vraagt zich af hoe ze dit het beste kan doen met gebruik van Brightspace.

Samen met een van de medewerkers van O&O komen ze tot een serie activiteiten in Brightspace die de studenten gedurende 8 weken kunnen volgen. Ze ‘bouwen’ deze serie onder ‘Content’. Wekelijks op een bepaald tijdstip komt er nieuwe inhoud vrij, waarbij er altijd gestart wordt met een korte quiz met vragen over de eerder behandelde stof. Hierdoor oefenen de studenten wekelijks met de stof die vanaf week 1 aan bod is gekomen.

De opbouw van de lessenreeks kan er als volgt uitzien. Hierbij is als uitgangspunt gekozen dat alle stof minstens drie keer geoefend wordt verspreid over een aantal weken; een keer na de behandeling van de stof en daarna nog twee herhalingen.

Week 5:

  • Spreiding van oefening: quiz met 20 vragen over eerder behandelde stof uit week 2 t/m 4 – studenten ontvangen geautomatiseerde feedback met verwijzing naar relevante lesinhoud als vragen fout beantwoord zijn (20 min.)
  • Nieuwe inhoud aanbieden door middel van tekst, video en quizvragen (30 min.)
  • Twee open vragen over de nieuwe inhoud waarbij na afronding de ‘expertuitwerking’ voor de studenten beschikbaar komt (20 min.)

Week 6:

  • Spreiding van oefening: quiz met 20 vragen over eerder behandelde stof uit week 3 t/m 5 – studenten ontvangen geautomatiseerde feedback met verwijzing naar relevante lesinhoud als vragen fout beantwoord zijn (20 min.)
  • Nieuwe inhoud aanbieden middels tekst, video en quizvragen (30 min.)
  • Twee open vragen over de nieuwe inhoud waarbij na afronding de ‘expertuitwerking’ voor de studenten beschikbaar komt (20 min.)

Week 7:

  • Spreiding van oefening: quiz met 20 vragen over eerder behandelde stof uit week 4 t/m 6 – studenten ontvangen geautomatiseerde feedback met verwijzing naar relevante lesinhoud als vragen fout beantwoord zijn (20 min.)
  • Nieuwe inhoud aanbieden middels tekst, video en quizvragen (30 min.)
  • Twee open vragen over de nieuwe inhoud waarbij na afronding de ‘expertuitwerking’ voor de studenten beschikbaar komt (20 min.)

Week 8:

  • Maandag: Spreiding van oefening: quiz met 30 vragen over eerder behandelde stof uit week 5 t/m 7 – studenten ontvangen geautomatiseerde feedback met verwijzing naar relevante lesinhoud als vragen fout beantwoord zijn (30 min.)
  • Donderdag: Spreiding van oefening: quiz met 30 vragen over eerder behandelde stof uit week 5 t/m 7 – studenten ontvangen geautomatiseerde feedback met verwijzing naar relevante lesinhoud als vragen fout beantwoord zijn (30 min.)